טיול אופניים אל הר דבורה מסלולי טיול ורעיונות לבילוי

סוג הטיול: עצמאי   |   אופן הטיול: רכוב   |   משך הטיול: כ- 6-4 שעות   |   דרגת קושי: בינוני   |   עונה מומלצת: כל העונות   |   מספר ק''מ: 30   |   מפת סימון שבילים מספר: 3
בקצרה...
הוא אמנם לא קליל, אבל מסלול האופניים היפה הזה יביא אתכם אל יער בית קשת, אל מקבצי אלונים ואל גבעות נמוכות, וגם אל פסגת הר דבורה.
מאפייני הטיול:   ●   מעגלי
סיפור דרך
הגעה
נוסעים על כביש מס' 65 המוביל לכפר תבור. כמה עשרות מטרים מצפון לתחנת הדלק של המושבה מחפשים אחר השילוט המפנה מזרחה (ימינה) לחנייה של בית יגאל אלון. זוהי נקודת ההתחלה והסיום של המסלול.
הערות: יש להצטייד בקסדה, משאבה, פנימיות להחלפה, כלים לתיקון נקרים והרבה מים לשתייה.
המסלול
היעד שלכם היום הוא הר דבורה, הקולגה הקצת פחות מוכר של הר תבור הסמוך. זהו הר ננס יחסית (437 מטר מעל פני הים), אבל מאחר שהכל יחסי, הוא מספק תצפיות נהדרות לעבר עמק יזרעאל והגליל התחתון. ההר מנציח בשמו את דבורה הנביאה – באזור זה היא לחמה (וגם ניצחה) בצבאו של סיסרא. ועם רקע כה מחייב, מתחילים לרכוב. המגמה היא צפונה, על כביש צר המקביל לכביש מס' 65 הסואן, שמצוי ממערב לכם.
עוברים את צומת כפר תבור וקצת יותר מקילומטר מההתחלה פונים מערבה (שמאלה) אל דרך עפר. כמה עשרות מטרים במקביל לכביש הראשי, ואז הדרך תיקח אתכם מעט דרומה, לכיוון חורשה חביבה. חולפים לצדה (כי עדיין לא רכבתם מספיק כדי לנוח) ויורדים אל אפיק נחל השבעה, הקרוי על שמם של שבעה לוחמי פלמ"ח שנפלו פה בהיתקלות עם כפריים חמושים, באביב 1948.
חוצים בגשר מעל האפיק לגדה המערבית, לעבר דרך עפר טובה ונוחה לרכיבה. עולים על הדרך צפונה (ימינה) ופוגשים במקבץ של עצי אקליפטוס. כאן גם יש פיצול, ובו פונים מערבה (שמאלה). אתם עדיין לצד הוואדי, כאשר עצי אלון מקשטים את הדרך. שמרו על כיוון כללי מערבה, וכ-3.5 ק"מ מנקודת ההתחלה כבר תבחינו מקרוב בבתי הכפר שיבלי, שיופיע מדרום לכם. הדרך מתעקלת צפונה (ימינה) ומטפסת אל עבר מרחב שכל-כולו עצי אורן. זה לא קל, אבל סצנה של יער תמיד מקילה את העליות. כך לפחות נעים לחשוב. כ-5.5 ק"מ מההתחלה מופיע פיצול. ממשיכים לכיוון צפון-מערב. הדרך בסימון שחור, והופעתו במקביל של סימון שביל ישראל (כתום-כחול-לבן) תקל עליכם את ההתמצאות.
הדרך שבה אתם רוכבים היא דרך הנוף של יער בית קשת – דרך עפר מהודקת ונוחה לרכיבה. היער הזה, ששטחו כ-25,000 דונם, משופע בעצי אלון התבור, וגם בתצפיות נוף גבוהות לעבר הגליל התחתון. המשיכו כל העת עם המסלול השחור והימנעו מפניות בהתפצלויות השונות. רק לאחר 7.8 ק"מ מההתחלה פונים בפיצול לכיוון דרום-מערב (שמאלה), אל שביל בסימון כחול. כ-500 מטר מאוחר יותר חוברים לשביל הירוק, הפונה דרומה (שמאלה). מכאן רוכבים במגמת ירידה, שנמשכת כמה מאות מטרים. באופן טבעי, אחרי כל ירידה יש גם עלייה (לשמחתכם, זו תהיה קצרה יותר מהירידה). מאזור זה נראה היטב הר התבור, המתנשא לגובה של 562 מטר מעל פני הים.
כ-11.3 ק"מ מההתחלה מגיעים לצומת רב-זרועי. פונים דרומה (ימינה) ועולים שוב על שביל ישראל המוכר והטוב. המשיכו איתו ועוד מעט ותתחילו לטפס אל עבר היעד של הטיול הזה: הר דבורה. כ-12.5 ק"מ מההתחלה ישנו פיצול נוסף. כעת פונים לכיוון צפון (ימינה) על השביל השחור. עם כל הכבוד לנופים הנהדרים שנראים מכאן, זאת לא דרך קלה. היא אמנם סלולה, אך עדיין, מדובר בעלייה. אחרי כקילומטר הכל נגמר, ומגיעים אל פסגת ההר. וכמו כל פסגה, גם זו מיועדת למנוחה ונשנוש מול הנוף.
אחרי שנחתם, חוזרים לאוכף ויורדים במורדותיו הצפוניים של ההר, על שביל צר מאוד בסימון כחול. כ-250 מטר בהמשך עולים מזרחה (ימינה) בדרך עפר ללא סימון. בפיצול הקרוב פונים לכיוון צפון-מזרח (שמאלה), עולים על שביל אדום ורוכבים בירידה דרמטית. מופיע פיצול ועוד פיצול, ואתם ממשיכים על העת עם השביל האדום.
כ-14.8 ק"מ מההתחלה פוגשים בצומת רב-זרועי ופונים צפונה (שמאלה) בשביל כחול הנושק לכפר עין מאהל. עוד 1.2 ק"מ, ובפיצול פונים מזרחה (ימינה), עדיין על הכחול, כאשר הדרך מעוטרת בבוסתנים ציוריים. חוצים כמה פיצולים, והשביל הכחול מתרחב ומתחיל לטפס מעט. בסופה של עלייה לא פשוטה מתחילה גם ירידה, וכעת הדרך כבר סלולה. כעת אתם מגיעים לנקודה הצפונית ביותר במסלול שלכם - תל גובל, שבו שכן בימי המקרא יישוב בשם אזנות תבור.
אחרי שמתענגים על מנוחה נוספת (וגם על עוד נוף של גבעות ואלונים), מגיעה ירידה לעבר קיבוץ בית קשת. לא נכנסים לקיבוץ אלא עוקפים אותו מצפון ומדרום בשביל המסומן אדום, שפונה דרומה. כ-24.8 ק"מ מההתחלה מופיע פיצול. נוטשים את האדום וממשיכים דרומה עם השחור. חוצים את נחל השבעה ועולים על גדתו המזרחית. הדרך מתרחקת מהגדה ופוגשת בקרוב את המתחם של בית הספר כדורי. אתם ממשיכים עמה כל העת לכיוון דרום-מזרח. כ-28 ק"מ מההתחלה מגיעים לנקודת פיצול מוכרת, שעל פניה חלפתם לפני מספר שעות. מכאן הדרך לנקודת המוצא כבר ידועה ומוכרת.
עמקים מסלולי טיול ורעיונות לבילוי

תחת כיפת השמיים בעמקים

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות
מועדון חברים
רוצה לקבל את הניוזלטר המרהיב של ישראל טרוולר - החוויה הישראלית?

© כל הזכויות שמורות ל-israelTraveler תוכנה לצימרים   |   פרסמו אצלנו   |   צור קשר   |   אודות החברה  |   תנאי שימוש   |   מפת האתר