טיול אופניים / ג'יפים בנחל רפאים מסלולי טיול ורעיונות לבילוי

סוג הטיול: עצמאי   |   אופן הטיול: רכוב או ממנוע   |   משך הטיול: כ- 4-2 שעות   |   דרגת קושי: בינוני   |   עונה מומלצת: סתיו, אביב   |   מספר ק''מ: 17   |   מפת סימון שבילים מספר: 9
בקצרה...
בין אם ברכב שטח ובין אם באופניים – מסלול יפה זה בהרי ירושלים יספק לכם ים של פיתולים, תצפיות נוף וגם שתי טבילות במעיינות חביבים (בעונה כמובן).
מאפייני הטיול:   ●  משפחות   ●   לא מעגלי
סיפור דרך
הגעה
נוסעים על כביש מס' 395 לכיוון קיבוץ צובה. רוכבי האופניים יחנו את הרכב בצובה וימשיכו בדיווש על פי ההוראות הבאות: כ-70 מטר ממזרח לכניסה לצובה, בגדה הדרומית של הכביש, עולים על דרך עפר בעלת סימון ירוק. כאן מאפסים ספידומטר. נקודת הסיום על כביש מס' 395, סמוך למבוא ביתר.
הערות: ניתן לטייל כאן גם בסתיו, אך האזור במיטבו בעונת האביב. המסלול מתאים למשפחות בגרסה הממונעת בלבד. עבור הרוכבים, המסלול אינו קשה, למעט העלייה הממושכת מגשר קאבו. עבור הנהגים: יש צורך ברכב שטח גבוה ובמיומנויות טכניות. אין לנהוג כאן בימי גשם או אחריו.
המסלול
למסלול הזה יש יתרון בולט וגם חיסרון בולט. היתרון - הוא מתאים הן לרכבי שטח והן לרוכבי אופניים. החיסרון - הוא מתאים הן לרכבי שטח והן לרוכבי אופניים, מה שאומר שכולם צריכים להיזהר. עם זאת, אין זה מסלול מטויל מאוד, ובימי חול יש סיכוי טוב שלא תראו נפש חיה במשך שעה ארוכה. הנה לכם, עוד יתרון.
השביל היוצא מכביש מס' 396 ייקח אתכם דרומה, ולאחר כ-100 מטר מתעקלים על הירוק מעט שמאלה (עדיין דרומה). כמה מאות מטר מאוחר יותר חולפים מתחת לקווי מתח גבוה, שיסמנו לכם שאתם בכיוון הנכון. שלט יקדם אתכם ויכריז שהגעתם אל הר טייסים, המוכרז כשמורה. ההר, המתנשא לגובה של 796 מטר מעל פני הים, זכה לשמו בזכות גלעד שהוקם לזכר חללי חיל האוויר, שהוקם בשנות החמישים וכיום נחשב אתר ההנצחה הראשי של חיל האוויר. מעבר לעובדה שהכל כאן מכוסה בחורשים צפופים, מעניין לדעת כי בשמורה גדלים לא מעט סוגי סחלבים.
אם יש לכם זמן, מומלץ לעצור לשעה ארוכה בעין טייסים – מעיין חמוד, שבחלק מימי השנה מתאים לטבילה (במיוחד לאחר חורף גשום). ההגעה למעיין היא לאחר כ-3 ק"מ של רכיבה / נסיעה.
המשיכו כל העת על השביל הירוק, וקצת פחות מ-5 ק"מ מנקודת ההתחלה תוכלו להבחין היטב באפיקו של נחל שורק (וגם במסילת הברזל המפותלת העולה לירושלים. היום עוד תכירו אותה מקרוב). כ-6 ק"מ מההתחלה נוטשים את השביל הירוק, שממשיך מערבה, ופונים בפיצול דרומה (שמאלה), לעבר אפיק נחל שורק. על אף המוניטין הגרועים שלו, מעניין לדעת שמדובר באחד הנחלים הארוכים בישראל (כ-70 ק"מ). הוא מתחיל את חייו בהרי ירושלים, ונשפך לים סמוך לקיבוץ פלמחים (שם הוא גם הרבה יותר נקי, יחסית כמובן).
את הנחל חוצים כ-850 מטר מאוחר יותר, בסיועו של גשר הנמתח מעליו. עוד כמה עשרות מטרים והגעתם אל גדתו הצפונית של כביש מס' 386. עולים על הכביש לכיוון דרום-מערב (ימינה) וכעבור כ-15 מטר פונים דרומה (שמאלה), אל שביל בסימון אדום. הדרך מעתה פונה דרומה, ונחל רפאים ילווה אתכם בעת הרכיבה או הנהיגה המעט מורכבים. זאת בשל תנאי שטח סלעיים וקופצניים במקצת. הנחל הזה אינו ארוך, כולה כ-20 ק"מ, והוא גם אכזב. אך באזור זה הוא יפה, מפותל, ולעתים דרמטי למדי. שווה לתפוס פינת מנוחה ולהתענג על הנוף.
התעלמו מפיצולים, והמשיכו כל הזמן ישר עם האדום (דרומה, ומאוחר יותר דרום-מזרח). כ-13 ק"מ מההתחלה חוצים את נחל פראים ומגיעים לגשר קאבו (זהו גשר תחתי, החולף תחת מסילת הברזל, ובוא קרוי גם גשר קובי). פונים ימינה מתחת לגשר ומכאן מתחילה עלייה מעט אכזרית, וגם לא קצרה, לכיוון עין קובי. זה קשה, אבל עין קובי יפצה על הכל. מגשר קאבו נשארים על השביל הירוק (המתמזג גם עם שביל ישראל, בכתום-כחול-לבן).
אם תרצו או לא, עין קובי יגיע. אם הבאתם פנסים, תוכלו להיכנס לניקבת המעיין החשוכה ולחקור אותה היטב. יש פה כמובן גם מים לטבילה, בדמות מאגר תת-קרקעי יפהפה. אפילו שולחנות וספסלי פיקניק יש פה, כדי שההפסקה תהיה מסודרת כמו שצריך.
אחרי שהתענגתם על כל היופי והרטיבות, חזרו לשביל הראשי שממנו באתם ופנו בו דרומה (ימינה). במזלג הדרכים שיופיע בעוד כמה עשרות מטרים, המשיכו על הדרך הרחבה, שתביא אתכם לאחר כ-1.5 ק"מ אל כביש מס' 395, סמוך למבוא ביתר.
שפלה מסלולי טיול ורעיונות לבילוי
דרגת קושי: קלה-בינונית
עקבו אחרינו ברשתות החברתיות
מועדון חברים
רוצה לקבל את הניוזלטר המרהיב של ישראל טרוולר - החוויה הישראלית?

© כל הזכויות שמורות ל-israelTraveler תוכנה לצימרים   |   פרסמו אצלנו   |   צור קשר   |   אודות החברה  |   תנאי שימוש   |   מפת האתר