מפארק ערד למצד תמר (שביל ישראל) מסלולי טיול ורעיונות לבילוי

סוג הטיול: עצמאי   |   אופן הטיול: רגלי   |   משך הטיול: כ- 14-11 שעות   |   דרגת קושי: בינוני   |   עונה מומלצת: סתיו, חורף, אביב   |   מספר ק''מ: 41   |   מפת סימון שבילים מספר: 11
בקצרה...
בטיול המדברי הארוך הזה צריך למהר כדי לסיים לפני שיורדת החשיכה. אבל אפשר גם למתוח אותו ליומיים. הכל תלוי באופי שלכם ובזמן שעומד לרשותכם.
מאפייני הטיול:   ●  טיול בשביל ישראל   ●   לא מעגלי
סיפור דרך
הגעה
נוסעים על כביש מס' 31, וכ-5 ק"מ ממערב לצומת ערד, עוצרים בפארק ערד, המצוי בצדו הצפוני של הכביש. נקודת הסיום היא מצד תמר, לצד כביש מס' 25 (כ-4.5 ק"מ מזרחית לצומת צפית).
הערות: אורכו של המסלול דורש תחילת הליכה עם הזריחה, וכן הפסקות מחושבות היטב, מאחר שאין לטייל בשעות החשיכה (יש חניוני לילה בנקודת המוצא ובנקודת הסיום). מי שרוצה לטייל בניחותא, יכול לחלק את המסלול לשניים, באמצעות הקפצה מנקודת המפגש עם כביש מס' 258.
המסלול
כתם ירוק באמצע המדבר יהיה הסיפתח של הטיול המאוד-מאוד ארוך הזה. אבל לא יהיה לכם יותר מדי זמן להתענג על החורשה הנאה הזו הקרויה "פארק ערד", כי הזמן קצר וההליכה מרובה. העמיסו על עצמכם כמה שיותר מים – ולדרך.
צועדים לצפון החורשה ופונים מזרחה (ימינה) עם שביל ישראל, אל המדבר הגדול. קחו בחשבון ששביל ישראל, המצוין כידוע בסימון כתום-כחול-לבן, משתלב בדרכו עם שבילים נוספים.
השביל ייקח אתכם במקביל (יחסית) לכביש מס' 31, יעבור בקטע קניוני קצר בנחל צאלים, וממש ייגע בבתיה של ערד. למעשה, נכנסים לעיר ברחוב חברון, מתעקלים עמו דרומה ומגיעים עם סימון שביל ישראל עד לצומת ערד – עניין של קילומטר וקצת בתוך העיר.
חוצים את כביש מס' 31, פוגשים בסימון אדום ויורדים עמו לכיוון דרום-מזרח, בערוץ נחל יעלים, שמתחיל בערד ונשפך לים המלח, לאחר כ-18 ק"מ. בתוך זמן קצר הערוץ הרחב הופך להיות צר ואינטימי יותר. לאחר כ-4.5 ק"מ של הליכה בנחל, קרוב מאוד לכביש, מגיעים לפיצול. פונים דרומה (ימינה) לשביל ירוק, שייקח אתכם בעוד כ-300 מטר לרוג'ום זהר – שבו שרידים של מצודה רומית. מכאן יש נוף יפה אל עבר הסביבה כולה, אבל אין ברירה אלא להמשיך. השביל הירוק יעלה אתכם לנקודות תצפית גבוהות יותר, ואפילו את ים המלח כבר ניתן לראות במזרח.
הדרך נמשכת דרומה ובפיצול הקרוב פונים מערבה (ימינה) בשביל הכחול, שמשמש ג'יפאים, רוכבי אופניים ושאר מטיילים מהירים מכם. כ-3 ק"מ מתחילת המסלול הכחול פוגשים פיצול. פונים דרומה (שמאלה) על הירוק. בקרוב עוזב שביל ישראל את הירוק ומגיע לערוץ נחל כנפן, שבו ממתין לכם קניון קטן ומעט מסתורי. בפיצול הבא, שבו אף נפגשים כמה מנחלי האזור, פונים עם שביל ישראל עד שמגיעים לאפיק נחל חימר, שקיבל את שמו בזכות מאגרי האספלט שטמונים לצדו (לא רבים יודעים, אך חימר משמעו אספלט).
באזור שבו אתם מטיילים היום לא תפגשו בקניון הארוך של הנחל, אלא בדרך רחבה ולא מיוחדת מדי. כ-2.8 ק"מ בערוץ הנחל ופוגשים בכביש מס' 258. זו ההזדמנות האחרונה שלכם להחליט אם ממשיכים בדרך (מבלי להיכנס לחשיכה) או תופסים טרמפ בחזרה לציוויליזציה.
חוצים את הכביש וממשיכים בשביל הירוק לכיוון דרום-מזרח. הירוק ננטש, מוחזר, ומוחלף בקרוב בסימון אדום. אתם בלב שטח מדברי נהדר, עם גבעות נמוכות וסצנות רגועות, נטולות דרמות מיותרות. הישארו כל העת עם סימון שביל ישראל - ואתם מסודרים.
לאחר כ-5.5 ק"מ על הדרך האדומה, מופיע פיצול שבילים. פונים לכיוון דרום-מערב (ימינה) בשביל שחור. הדרך עוברת בנחל אשלים ומשם פוגשים במתקני ענק של מפעלי ים המלח. הכיוון הכללי שלכם עתה הוא דרומה, עד לכמעט-מפגש עם כביש מס' 25. ואז מגיע הסוף – מצד תמר, המצוי במרחק של כמה עשרות מטר מהכביש.
מצד זה, ששימש בתחילה את הרומאים, פעל מהמאה השלישית ועד השביעית לספירה. השרידים כיום כוללים את תוואי המבנה המרובע, חומות מאבני גזית, חצר פנימית, חדרים ועוד. אם בדיוק ירדה החשיכה, אפשר ללון בחניון המאוד ספרטני המצוי ליד המצד, ולמשוך את היום הארוך הזה אל תוך לילה מדברי מרגש.
ים המלח מסלולי טיול ורעיונות לבילוי

לינות שטח בים המלח

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות
מועדון חברים
רוצה לקבל את הניוזלטר המרהיב של ישראל טרוולר - החוויה הישראלית?

© כל הזכויות שמורות ל-israelTraveler תוכנה לצימרים   |   פרסמו אצלנו   |   צור קשר   |   אודות החברה  |   תנאי שימוש   |   מפת האתר