ממערת אצבע להר חורשן (שביל ישראל) מסלולי טיול ורעיונות לבילוי

סוג הטיול: עצמאי   |   אופן הטיול: רגלי   |   משך הטיול: כ- 10-7 שעות   |   דרגת קושי: קלה-בינונית   |   עונה מומלצת: כל העונות   |   מספר ק''מ: 20   |   מפת סימון שבילים מספר: 4
בקצרה...
מסלול ארוך, קל ברובו, עם המון (המון!) תצפיות נוף יפות, כמו שרק הכרמל יודע לספק. ויש גם כמה סטיות קטנות וקסומות מהדרך הראשית.
מאפייני הטיול:   ●  טיול בשביל ישראל   ●   לא מעגלי
סיפור דרך
הגעה
נקודת המוצא היא חניון אורן, לצדי כביש מס' 721 (כ-650 מטר מזרחית לצומת אורן שעל כביש מס' 4). נקודת הסיום בצומת שפייה שעל כביש מס' 70 (בין צומת פורדייס לבית שלמה).
הערות: לא מומלץ לטייל במסלול בימים גשומים או מעט אחריהם. כדאי להצטייד בפנס.
המסלול

כל הזמן דרומה, כל הזמן במקביל לכביש מס' 4. הרבה מקום לטעויות אין במסלול הזה. אבל גם מסלול כה ברור יודע לספק הנאות קטנות ושוות. במקרה הזה - יופי של תצפיות נוף. אגב, חלק מתצפיות הנוף יחשפו אתכם לנופים החרוכים שיצרה כאן שריפת הענק מדצמבר 2010. מרתק לראות כיצד הטבע משקם את עצמו.
ולפני הכל, קחו בחשבון ששביל ישראל, המצוין כידוע בסימון כתום-כחול-לבן, משתלב בדרכו עם שבילים נוספים. לאחר קפה או פיקניק קטן של בוקר בחניון הנעים שבנקודת המוצא, עוצרים לרגע לעיין בשלט ההדרכה הגדול של שביל ישראל.
אכלתם? קראתם? עכשיו הגיע הזמן לצעוד, וכבר על ההתחלה במגמת עלייה לא קלה (אל דאגה, רוב המסלול אינו קשה). צועדים דרומה עם הסימון אל עבר מערת אצבע. גם אם תעשו הפסקות קצרות להסדרת הנשימה, הדרך במעלה ההר לא תימשך יותר מ-20-15 דקות, והיא שזורה בנופים יפים ובמפגש אינטימי עם חורש ים תיכוני צפוף. לא תוכלו לפספס את הפתח הגדול והחשוך של מערת אצבע. זוהי אחת המערות היפות בכרמל, ושלושת האולמות המרכיבים אותה מחוברים זה לזה במעין פתחים צרים וקצרים. האפלה בפנים רבה, וכדי לחקור אותה יש להצטייד בפנס.
אם עד עכשיו עליתם, מעכשיו תמשיכו לעלות. לא, זו לא בדיחה. הדרך (המסומנת גם בסימון שבילים שחור) תיקח אתכם בין סלעי ענק, עם תצפיות נהדרות מערבה, אל עבר הכחול הגדול, מבצר עתלית, יישובים קטנים וציוריים ושאר פינוקים לעיניים. כ-650 מטר אחרי המפגש עם המערה, פוגשים פיצול וממשיכים לכיוון דרום-מזרח (ישר) עם השביל האדום.
זהו שביל נעים ומוצל בחלקו, שיביא אתכם לאחר כ-1.2 ק"מ אל עין הוד, המתקרא "כפר אמנים". כדי להגיע אליו, יש לחצות (בזהירות) את כביש מס' 7111. שביל ישראל אינו עובר בכפר, אבל שווה להיכנס, להציץ בגלריה או שתיים, ולהמשיך הלאה. עם זאת, קחו בחשבון שהיום ארוך והזמן קצר.
אחרי שחוצים את כביש מס' 7111 לגדתו הדרומית, ממשיכים עם שביל ישראל מערבה (ימינה). בתוך כמה מאות מטרים האספלט ננטש לטובת חורש חביב, וגם שרידים של כפר נטוש שבו בוסתנים. כ-3.5 ק"מ מהכניסה לעין הוד פוגשים בסימון אדום. צעדו איתו, ובעוד כ-750 מטר תגיעו לשערי שמורת נחל מערות. זוהי שמורה קסומה שמציעה ביקור בשלוש מערות שבהן התגלו שרידים מימי האדם הקדמון. יש בהן מוצגים, דמויות, המחשות וגם סרט (הכניסה בתשלום). מצד שני, אפשר לשמור אופציה זו לטיול קצרצר בפעם אחרת.
ממשיכים דרומה, הפעם עם שביל ירוק, ומטפסים בנוף "כרמלי" קלאסי הכולל אורנים ונופים מוכרים, שתמיד נעים לפגוש שוב. עוד אתם על הדרך, ומגיעים ליער יהדות אוסטרליה, שבו לא רק אורנים, אלא גם מתקני שעשועים ונקודות מצוינות להפסקה נינוחה. בימים יפים, יחלפו על פניכם רוכבים רבים – זהו גן עדן לאוהבי הדיווש, בזכות הנופים ואופי המסלולים המגוון.
ממשיכים על סימון שביל ישראל, וערוץ קטן ונטול שם יביא אתכם אל כביש מס' 7021. חוצים אותו לצדו הדרומי וממשיכים ישר עד להודעה חדשה. כעת אתם בלב חורש יפה של עצי אלון וזית – מרחב הרבה פחות פופולרי מזה שדגמתם לפני שעה קלה. והרבה פחות פופולרי משמעו הרבה יותר שקט וכיף, במיוחד בשבתות.
חוצים את כביש הגישה המוביל למושב עופר, פוגשים בערוץ הקטן של נחל שמרי וכקילומטר מחציית הכביש מופיע פיצול. פונים מזרחה (שמאלה) בשביל השחור שייקח אתכם בנופים יפים הממזגים קצת יער, קצת חורש והרבה שלווה מן הטבע. פיצול שבילים יביא אתכם עם הירוק דרומה (ישר) בתוך כ-100 מטר אל חורבת טלימון וכ-250 מטר מאוחר יותר שוב חוברים לשחור. הסוף כבר קרוב – מקיפים את כפר הנוער מאיר שפיה וכ-3.5 ק"מ מחורבת טלימון מגיעים אל נקודת הסיום.

חיפה והכרמל מסלולי טיול ורעיונות לבילוי

צימרים למשפחות בחיפה והכרמל

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות
מועדון חברים
רוצה לקבל את הניוזלטר המרהיב של ישראל טרוולר - החוויה הישראלית?

© כל הזכויות שמורות ל-israelTraveler תוכנה לצימרים   |   פרסמו אצלנו   |   צור קשר   |   אודות החברה  |   תנאי שימוש   |   מפת האתר