מחורבת חנות למצפה משואה (שביל ישראל) מסלולי טיול ורעיונות לבילוי

סוג הטיול: עצמאי   |   אופן הטיול: רגלי   |   משך הטיול: כ- 10-7 שעות   |   דרגת קושי: קלה-בינונית   |   עונה מומלצת: סתיו, חורף, אביב   |   מספר ק''מ: 19   |   מפת סימון שבילים מספר: 9
בקצרה...
הליכה נעימה דרך שרידים ארכיאולוגיים, פריחה מקסימה בעונה ונקודות תצפית יפהפיות.
מאפייני הטיול:   ●  משפחות  ●  טיול פריחה  ●  טיול בשביל ישראל   ●   לא מעגלי
סיפור דרך
הגעה
נוסעים על כביש מס' 375, וכ-1.8 ק"מ מערבית למושב מטע פונים צפונה (ימינה), ומיד מחנים לצד חורבת חנות. נקודת הסיום: נוסעים על כביש מס' 38, וכחצי ק"מ דרומית למפגש עם כביש מס' 353 פונים מערבה אל כביש צר שייקח אתכם אל לב פארק בריטניה. נוסעים עוד כ-1.5 ק"מ לפי השילוט המוביל למצפה משואה, ושם מחנים.
הערות: אין לטייל במסלול בימים גשומים או מעט אחריהם, מחשש להחלקה. בשל אורכו, המסלול מתאים לילדים אוהבי לכת מגיל 8 ומעלה. מומלץ להצטייד בפנס.
המסלול
ליד המקום שבו החנתם את הרכב (או ירדתם מהטרמפ – תלוי לאיזו אסכולת מטיילים אתם משתייכים), ניצב שלט מאיר עיניים המתאר באופן גרפי את מסלולי הטיול באזור. שמרו את האופציות הללו לפעם אחרת – היום אתם צמודים לשביל ישראל. קחו בחשבון ששביל ישראל מצוין כידוע בסימון כתום-כחול-לב, אך באופן טבעי, בדרך הוא משתלב בדרך עם שבילים נוספים.
לפני שמתחילים ללכת, כדאי לבקר בחורבת חנות – חאן שהחל את דרכו בתקופה הממלוכית, ובמרכזו, תחת מעטה דק של חול, תוכלו לגלות שרידי רצפת פסיפס מהתקופה הביזנטית. אחרי ההצצה, דאגו לכסות אחריכם את החול, למען חדוות הגילוי של המבקרים הבאים.
שביל ישראל (וגם שביל המסומן באדום) ייקח אתכם לכיוון מערב, בדרך נוחה הקרויה "דרך הקיסר" - שריד לימי תהילת דרך זו, ששימשה את הרומאים כאחת הדרכים לעיר הקודש. לאחר שחולפים על פני באר גדולה, חוצים (בזהירות!) את כביש מס' 375 לצדו הדרומי, וממשיך במקביל אליו, בשביל המסומן אדום. כעת אתם מצויים לצד נחל נתיב. הדרך שזורה בהמוני עצי אורן, כמיטב המסורת היערנית של פעם. תגידו מה שתגידו – צל הם יודעים להעניק. חוצים גבעה שבה שרידי בית בד קדום ויפה, ובהמשך תיאלצו שוב לחצות את כביש מס' 375, לכיוון דרום-מערב.
השביל עובר לרגע בדרך המסומנת בסימון אדום. אפשר (ואף מומלץ) לזנוח לרגע את שביל ישראל ולעלות כמה מאות מטרים צפונה, לתצפית יפה מראש חורבת בית נטיף, ואז לחזור במהרה לשביל ישראל. אם לא סטיתם מהדרך, קחו בחשבון שכ-3 ק"מ מחציית הכביש האחרונה, מגיעים לפאתיו הצפוניים של קיבוץ נתיב הל""ה. הקיבוץ נקרא על שם מחלקת הל"ה – אנשי פלמ"ח וחי"ש שעלו מהשפלה לגוש עציון בינואר 1948. כל לוחמי המחלקה, 35 במספר, נפלו בקרב.
אחרי שעוזבים את נתיב הל"ה, ואם הגעתם בסוף החורף או בתחילת האביב, תזכו מכאן ואילך לצפות במרבדי פריחה ססגוניים בשלל צבעים, באדיבותם של אירוסים, עיריות, כלניות ושאר פורחים. הדרך תוביל אתכם אל עבר מדרום למושב זכריה. שאון כביש מס' 38 כבר נשמע, ומיד גם נראה לעין.
האלמנט הנופי המרשים המתרומם מולכם, מעבר לכביש, הוא תל עזקה. יש כמובן לחצות את הכביש לצדו המערבי כדי לעלות על התל. קורותיו של התל קדומים, והוא נכבש בימי יהושע. מאוחר יותר, בשנים 132-136 לספירה, הסתתרו לוחמיו של בר כוכבא במערכות המסתור שבתל ובסביבתו.
אל התל מטפס שביל המסומן בשחור. זה לא קל, ולילדים זה אף יהיה קשה, אבל מצד שני, הסוף די קרוב, והעלייה עצמה אורכת כמה מאות מטרים ספורים. יש לכם פנס? תוכלו לזחול במערכות המסתור עד בלי די. ובשל גובהו של התל, תזכו מראשו גם לתצפיות נהדרות על פארק בריטניה וסביבתו. בימי החורף והאביב יפה פה יותר מאשר בכל זמן אחר.
יורדים מהתל וממשיכם דרומה עם השביל, ולאחר כ-3 ק"מ מגיעים לכביש מס' 353. חוצים אותו, צועדים כמה מאות מטרים לכיוון דרום, וחוברים לשביל השחור, שיביא אתכם אל אחת מנקודת התצפית הכי יפות וגבוהות באזור – מצפה משואה.
שפלה מסלולי טיול ורעיונות לבילוי
דרגת קושי: בינוני
עקבו אחרינו ברשתות החברתיות
מועדון חברים
רוצה לקבל את הניוזלטר המרהיב של ישראל טרוולר - החוויה הישראלית?

© כל הזכויות שמורות ל-israelTraveler תוכנה לצימרים   |   פרסמו אצלנו   |   צור קשר   |   אודות החברה  |   תנאי שימוש   |   מפת האתר