מהר חורשן לג'סר א-זרקא (שביל ישראל) מסלולי טיול ורעיונות לבילוי

סוג הטיול: עצמאי   |   אופן הטיול: רגלי   |   משך הטיול: כ- 7-5 שעות   |   דרגת קושי: בינוני   |   עונה מומלצת: כל העונות   |   מספר ק''מ: 14   |   מפת סימון שבילים מספר: 4
בקצרה...
קטע קצר זה משביל ישראל מתחיל בהר נמוך אבל מקסים, ומסתיים בכפר קטן עד חוף הים. זהו גם מסלול הגדוש בתצפיות נוף לכיוון הכחול הגדול.
מאפייני הטיול:   ●  טיול בשביל ישראל   ●   לא מעגלי
סיפור דרך
הגעה
נקודת ההתחלה היא צומת שפיה שעל כביש מס' 70 ומס' 652 (כ-2.2 ק"מ מזרחית לצומת פורדייס). אם תנאי השטח וסוג הרכב מאפשרים זאת, אפשר להמשיך עוד קצת: יורדים לשביל רחב הנע מדרום ובמקביל לכביש מס' 70, לכיוון מזרח. לאחר כמה מאות מטרים מופיעה שלט המבשר על הכניסה להר חורשן. נקודת הסיום תהיה בשפך של נחל תנינים, בחוף הכפר ג'סר א-זרקא (שימו לב: נקודת הסיום מצויה ליד כביש החוף, אך ההגעה אליה מתבצעת רק מכביש מס' 4).
הערות: בעונה המתאימה מומלץ להביא בגדי ים. למי שמעוניין, יש אפשרות להאריך את המסלול ולבקר בגני רמת הנדיב.
המסלול
הר חורשן, שבו מתחיל המסלול הקצר (יחסית) אינו סתם הר. זהו הר שהוא גם שמורת טבע. ההר הסבוך, העטוי חורש ים תיכוני צפוף, מגיע לגובה של 178 מטר בלבד, אך הוא בולט מסביבתו ועושה חשק אמיתי לחקור אותו לעומק. עם זאת, הפעם רק רואים אותו, מקרוב אמנם, אבל לא מטפסים עליו.
השביל היוצא מכביש 70 יביא אתכם, כאמור, אל השלט המבשר על שמורת הר חורשן. זה המקום לציין ששביל ישראל מצוין כידוע בסימון כתום-כחול-לבן, אך באופן טבעי - בדרך הוא משתלב בדרך עם שבילים נוספים. צועדים עם שביל ישראל תחת קו מתח גבוה. במילים אחרות, אפשר להביט גם מעלה ולא רק למטה – ועדיין להתמצא. לפחות בשעה הקרובה.
לאחר הליכה לצד שטחי מרעה והמון עצי אלון על הדרך יגיע בקרוב הזמן להיפרד מהכבלים השחורים מעל הראש. אגב, שימו לב שפה ושם עוברים בשערים שנועדו למנוע בריחת בקר – אנא הקפידו לסגור אותם אחריכם. שביל ישראל חולף לצד השכונות המזרחיות של זיכרון יעקב, ולאחר הליכה של כ-4.5 ק"מ, מתחברים אל דרך המובילה אל בית ספר אורט ואשכול פיס.
לצורך ההגעה לשם, יש צורך לחצות (בזהירות) את כביש מס' 652, המחבר בין צומת חנה בדרום לצומת שפייה בצפון. זה המקום להחליט אם יש לכם חשק וכוח לבקר בגנים הנפלאים של רמת הנדיב – גנים מטופחים בסגנון צרפתי, שתמיד מפתיעים מחדש, גם בפעם המי יודע כמה.
כך או אחרת, שביל ישראל ייקח אתכם לכיוון דרום-מערב עד לחורבת עקב (מחציית הכביש ועד החורבה עוברים כ-2 ק"מ). חורבת עקב שימשה בית אחוזה שנבנה בתקופת הבית השני, נהרס ונבנה שוב בתקופה הביזנטית כווילה רחבת ידיים. מבנה זה מרשים גם כיום, כ-1,500 שנה לאחר שננטש. יש פה שחזורים מצוירים, מתחם מטופח וגם נוף יפה לכל עבר. אבל העין, באופן טבעי, נמשכת מערבה, אל הים הכחול.
ממשיכים לכיוון דרום, תוך תצפיות נוף יפות נוספות. חוצים מסילת ברזל, ממשיכים מערבה תוך מפגש עם נחל תנינים ופוסעים לצד אמת המים הרומית, שסיפקה מים עבור תושבי קיסריה, שדרשו עוד ועוד תפנוקים – לא רק מי שתייה, אלא גם מזרקות, בריכות, בתי מרחץ ושאר תענוגות. כמעט אלפיים שנה ועברו, ואמת המים הזאת, בחלקה, שמורה באופן מעורר התפעלות.
אמת המים תוביל אתכם עד למפגש עם כביש מס' 4. המקום הטוב לחצות אותו נמצא כ-350 מטר מצפון (ימינה) מכם. הולכים, חוצים וחוזרים דרומה על שביל ישראל, במקביל לכביש. לאחר כ-350 מטר בכיוון דרום, פונים מערבה (ימינה), וממשיכים בדרך. חולפים על פני בית חנניה, ולאחר מכן ליד פארק לילדים, עד שמגיעים למעבר החולף מתחת לאחד הכבישים הכי סואנים במדינה – כביש החוף (מס' 2).
עוברים, ומגיעים אל עולם אחר לחלוטין – הכפר ג'סר א-זרקא, הגדוש בסמטאות ובתים צפופים. הכפר שוכן על אחת מרצועות הכורכר היפות בארץ, ובמציאות אחרת, הוא יכול היה להיות כפר דייגים ציורי להפליא. שיטוט פה הוא מחויב המציאות, ואפשר גם ללגום קפה או לתפוס משהו באחת מבתי האוכל. לכו בחלקו המרכזי של הכפר בעקבות ריח הים, ותגיעו לתל תנינים – נקודת הסיום, המקום בו נחל תנינים מתמזג עם הכחול הגדול. זה גם המקום לטבילה הגונה בים, אחרי כל ההליכה הזאת.
מישור החוף והשרון מסלולי טיול ורעיונות לבילוי

תחת כיפת השמיים במישור החוף והשרון

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות
מועדון חברים
רוצה לקבל את הניוזלטר המרהיב של ישראל טרוולר - החוויה הישראלית?

© כל הזכויות שמורות ל-israelTraveler תוכנה לצימרים   |   פרסמו אצלנו   |   צור קשר   |   אודות החברה  |   תנאי שימוש   |   מפת האתר