מצובה לחורבת חנות (שביל ישראל) מסלולי טיול ורעיונות לבילוי

סוג הטיול: עצמאי   |   אופן הטיול: רגלי   |   משך הטיול: כ- 11-7 שעות   |   דרגת קושי: בינוני   |   עונה מומלצת: סתיו, חורף, אביב   |   מספר ק''מ: 23   |   מפת סימון שבילים מספר: 9
בקצרה...
הרים, גאיות, ועוד הרים ועוד גאיות. קבלו טיול מתפתל ומתעקל, שיביא אתכם אל הנופים הקלאסיים של הרי יהודה, וגם אל כמה מעיינות שווים במיוחד.
מאפייני הטיול:   ●  טיול רטוב  ●  טיול פריחה  ●  טיול בשביל ישראל   ●   לא מעגלי
סיפור דרך
הגעה
נוסעים בכביש מס' 395 (אשתאול – עין כרם) וכ-100 מטרים דרומית-מזרחית לכניסה לצובה מחפשים בגדתו הדרומית של הכביש דרך עפר. זו נקודת ההתחלה הרשמית, אך ניתן כמובן גם לחנות קרוב יותר לצובה, באופן מסודר. נקודת הסיום תהיה בחורבת חנות, השוכנת על כביש מס' 375, כ-1.8 ק"מ מערבית למושב מטע.
הערות: כדי לסיים את המסלול ביום אחד יש להתחיל השכם בבוקר. ניתן לפרוש את הטיול ליומיים, בתנאי שמארגנים מראש הקפצה מהשטח ולינה באחד היישובים באזור. לא מומלץ לטייל במסלול בימים חמים במיוחד. כדאי להצטייד בבגדי ים ובפנס.
המסלול
כאשר מביטים מראש על מפת המסלול, נשאלת השאלה "למה לא בקו ישר? למה צריך את כל העיקולים הללו?" אבל בשטח, התשובה ברורה: כי לא תרצו להחמיץ את כל הסצנות הנופיות שמזמן המסלול המפותל הזה, הנע בין הרים וגאיות, וחושף כל העת מראות חדשים.
יורדים בשביל העפר הצמוד לכביש מס' 385 לכיוון דרום, עם הסימון הירוק. קחו בחשבון ששביל ישראל, המצוין כידוע בסימון כתום-כחול-לבן, משתלב בדרכו עם שבילים נוספים.
השביל הירוק ילווה אתכם כמה מאות מטרים, ואז ישאיר אתכם עם שביל ישראל בלבד. יורדים לעמק, חוצים את נחל צובה ומתחילים לטפס על הר איתן – שהפך עם השנים לבירתם של חובבי הג'וגינג, ההליכות המהירות והרכיבה. על ההר, שגובהו כ-788 מטר, נותרו שרידים של בוסתנים מן העבר, והוא תמיד יפה. אך שימו לב כי העלייה אינה קלה. אפילו קצת קשה.
בסופה מגיעים אל פיצול – פונים צפונה (שמאלה) ומגיעים לאחד ממגרשי החנייה של הסטף – המרחב הכי פופולרי באזור. באתר זה, המהווה באופו רשמי חלק מהר איתן, שוחזרה חקלאות קדומה, ויש בו כמה אטרקציות טבעיות מעניינות, בהם מעיינות, בוסתנים וטרסות פוטוגניות. שביל נוח ייקח אתכם אל כל העושר הזה, ועדיף ביום חול, כאשר הכל רגוע יותר. במקום הזה כדאי להוציא את הפנסים מהתרמיל ולהיכנס לניקבה שממנה זורם עין ביכורה, מעיין חמוד שיוצא אל בריכת אבן. נכנסים מצד אחד ויוצאים בצד השני. כיף גדול.
אחרי שדגמתם את מה שיש לסטף להציע, ממשיכים במגמת ירידה דרומה, לעבר כביש מס' 386. למטה ממתין לכם חניון, אבל עוד לפני שמגיעים אליו ניבט היטב מהמצוק הדרומי של נחל שורק המתחם השלו של מנזר יוחנן במדבר. יוחנן הוא כמובן יוחנן המטביל, וגם קרוב משפחתו של ישו. כיום מתגוררים פה מספר נזירים פרנסיסקנים.
ממשיכים לכיוון צפון-מזרח (שמאלה), לצד נחל שורק. השביל הירוק מתעקל דרומה, חוצה את כביש מס' 386 (חצו בזהירות!) ועובר לצד אבן ספיר. מתחילים לטפס, ובעוד כקילומטר תגיעו אל פנינה אמיתית – מעיין עין חנדק, היוצא מניקבה הישר לבריכה.
השביל ממשיך ומתפתל, אך הכיוון הכללי הוא דרום-מערב. עולים על "שביל המעיינות" – מסלול טיול פופולרי מאוד, ובצדק. השביל נע על רכס גבוה לצד שטחים מיוערים וירוקים. בין המעיינות שממתינים לכם כאן: עינות עוזי, עין תמר ועין שריג. סופו של שביל זה יביא אתכם אל חורבת סעדים. פעם פעלה כאן, על הרכס שבין נחל שורק לנחל רפאים, חווה ביזנטית גדולה. כיום יש שם רק שרידים. אבל עדיין תהילת העבר ניכרת פה ושם. ויש גם חניון פיקניק גדול והמון פינות מנוחה נעימות ומוצלות.
מהחורבה מגיעים אל שביל רחב שייקח אתכם לכיוון יד קנדי (התעלמו מהסימון השחור והישארו בינתיים רק על הירוק). הדרך תביא אתכם בסופו של דבר אל ערוץ נחל רפאים. זהו נחל אכזב שאורכו כ-20 ק"מ, וחלקו העילי עובר ממש בתחומי העיר ירושלים.
לאחר שחוצים את הנחל עם סימון שביל ישראל במעבר תחתי, מעליו מונחת מסילת ברזל. מיד לאחר מכן הנחל פונה מערבה, ואתם ממשיכים דרומה, בערוצו של נחל קובי. חוצים דרך בירוק וממשיכים דרומה על שביל אדום. כקילומטר מהמפגש עם נחל קובי מגיעים אל עין קובי. זה המקום לקחת הפסקה של שעה קלה, לטעום מפירות עצי הבוסתן (בעונה) או סתם לחסות בצילם (בשאר הזמן). יש פה גם ניקבת מים ומאגר תת-קרקעי מפתיע וקסום. אפילו שולחנות וספסלי פיקניק יש פה.
אם תצליחו להרים את עצמכם מהעונג הזה, המשיכו צפונה על השביל השחור. בהמשך מתעקלים מערבה, מחליפים כמה צבעי סימון ומגיעים – בעזרת היצמדות לסימון שביל ישראל – אל גדתו הצפונית של כביש מס' 386. מעין קובי ועד לנקודה זו צעדתם כ-4 ק"מ.
חוצים את הכביש וממשיכים לכיוון דרום-מערב בשביל המסומן בכחול. כמה מאות מטרים על הדרך ופוגשים בקבר שייח שעצי אלון נטועים לידו. צועדים על קו הרכס, עדיין לכיוון מערב, ויורדים אל חורבת דרבן. אם הגעתם באביב, תגלו פה שטיח סגול ונהדר של תורמוסים. בשאר עונות השנה ימתינו לכם גם שרידי מבנים ובוסתנים.
שביל כחול סמוך לחורבה יוריד אתכם בהמשכו לכיוון עין מטע. הנביעה עצמה של עין מטע קלושה עד קלושה מאוד, אבל זהו מקום פסטורלי להפליא, העטוף כולו במקבץ של אקליפטוסים שענפים חורקים ברוח. מטפסים על הרכס הסמוך עם השביל השחור – טיפוס תלול אך קצר, ומגיעים אל חורבת חנות וממנה עוד מטרים ספורים עד לנקודת הסיום, בשולי כביש מס' 375.
שפלה מסלולי טיול ורעיונות לבילוי
דרגת קושי: בינוני
עקבו אחרינו ברשתות החברתיות
מועדון חברים
רוצה לקבל את הניוזלטר המרהיב של ישראל טרוולר - החוויה הישראלית?

© כל הזכויות שמורות ל-israelTraveler תוכנה לצימרים   |   פרסמו אצלנו   |   צור קשר   |   אודות החברה  |   תנאי שימוש   |   מפת האתר