מנחל עמוד תחתון לטבריה (שביל ישראל) מסלולי טיול ורעיונות לבילוי

סוג הטיול: עצמאי   |   אופן הטיול: רגלי   |   משך הטיול: כ- 7-6 שעות   |   דרגת קושי: קלה-בינונית   |   עונה מומלצת: סתיו, חורף, אביב   |   מספר ק''מ: 15   |   מפת סימון שבילים מספר: 2
בקצרה...
הטיפוס על הר הארבל הנישא הוא שיאו של טיול מקסים זה, שנופי עמק הירדן ניבטים ממנו מכל עבר.
מאפייני הטיול:   ●  טיול רטוב  ●  טיול בשביל ישראל   ●   לא מעגלי
סיפור דרך
הגעה
מכביש מס' 90 שלגדות הכנרת פונים מערבה לכביש מס' 8077 המוביל לחוקוק וליבנים. לא מגיעים אל היישובים הללו אלא עוצרים כ-2.8 ק"מ מהפנייה, במקום שבו נמתח גשר מעל ערוץ נחל עמוד. לאחר שיוצאים מהרכב ויורדים אל הנחל, מתחילים לצעוד בשביל דרומה, עם הערוץ.
רכב האיסוף ימתין בכניסה לטבריה, על כביש מס' 77 (בקטע של רחוב דרך מנחם בגין).
הערות: אף על פי שההליכה במסלול זה קלה ברובה (למעט העלייה להר ארבל), המסלול מדורג "קל-בינוני", בשל אורכו. המסלול אינו מתאים לילדים.
המסלול
כל עוד לא הגעתם הנה בימי הקיץ, הרווחתם טיול בנופים נהדרים של ירוק, כחול וצהוב. גם בקיץ אפשר להגיע לפה, אבל שחון מדי, חם מדי, יבשושי מדי. מאחר שהדרך ארוכה, נוותר על הקדמות ארוכות ונתחיל. רק קחו בחשבון ששביל ישראל מצוין כידוע בסימון כתום-כחול-לבן, אך באופן טבעי - בדרך הוא משתלב בדרך עם שבילים נוספים.
צועדים דרומה בערוץ נחל עמוד, בחלק הנחל הקרוי "תחתון". כבר בקילומטר הראשון להליכה חולפים על פני שתי מערות המצויות בגדה המזרחית. אלו הן המערות גולגולת ואמירה, שבהן נמצאו שרידים מהתקופה הפרה-היסטורית. במילים אחרות, האדם הקדמון היה פה לפניכם.
הדרך מתעקלת ועוזבת את נחל עמוד, שמצדו ממשיך לכיוון הכנרת. ממשיכים בשביל, שהופך להיות רחב, אל עבר אזור חקלאי. לאחר שחולפים על פני שדרה של ברושים, נתקלים בים של פיצולים ושבילים מרובי זרועות. נזהרים שלא לטעות בניווט ונצמדים לשביל ישראל הישן והטוב. זכרו כי המגמה הכללית היא דרומה.
כעת צועדים בדרך כורכר לבנה וקלה, חוצים את ערוצו של נחל צלמון ופוגשים (במבט לפחות) בתחנת קמח נטושה. לאחר שחוצים שער ברזל פונים דרומה (שמאלה), צועדים לצד ערוץ נחל צלמון ומטעים חקלאיים, ומגיעים אל הדרך המובילה למושבה הציורית מגדל, הצופה אל הכנרת. בגלגולה הראשון, נוסדה מושבה זו בתחילת המאה העשרים, וזה הזמן להבטיח לעצמכם לשוטט בהזדמנות אחרת ביו בתיה ההיסטוריים ורחובותיה הפסטורליים. לפני ההגעה למגדל תגיעו אל נקודת הפסקת קפה (או צהריים) אולטימטיבית – עין נון. זהו מעיין ששימש את תושבי האזור כבר לפני כאלפיים שנה. יפה ונעים פה, בלי קלישאות.
השביל ממשיך ומגיע עד כמעט אל גדותיו של כביש מס' 90, אך אינו מגיע, וממשיך במקביל לו. ככל שמתקרבים להר ארבל, מבינים עד כמה מיוזע יהיה הטיפוס על ההר שגובהו כ-380 מטר מעל פני הקרקע (וכ-180 מטר מעל פני הים – נתון שברגע זה פחות רלוונטי עבורכם). מצד שני, בשביל תצפיות נוף כמו שרק הארבל יודע לספק – צריך לעבוד.
עוד כמה מאות מטרים על הדרך הרחבה ומגיעים אל שולי כביש מס' 807, חוצים אותו וממשיכים לכיוון דרום-מערב. בסמוך לכם פועל פונדק דרכים בדואי. צועדים בכיוון דרום-מערב לצד כביש צר שכבר ראה ימים טובים יותר, וכ-200 מטר מהפונדק חוברים לשביל האדום, שיוליך אתכם דרומה, בערוץ נחל ארבל. זה הזמן לקחת נשימה ארוכה, כי הנה, כבר ההר מגיע.
השביל האדום יעלה אתכם בתלילות מעלה, יפגיש אתכם עם מערות ההר ומבצר ארבל המפורסם, שנבנה בימי בית שני ושימש את הקנאים היהודיים שלחמו בחייליו האכזריים של המלך הורדוס (הראשונים נחלו מפלה כואבת ומצמררת).
כאשר מופיע פיצול שבילים, נוטשים את השביל האדום לטובת השחור. יתדות ושאר עזרי טיפוס הקבועים בסלע יסייעו לכם להגיע אל הפסגה. תהיו חייבים להודות: זה היה קשה, אבל הרבה פחות נורא מכפי שזה נראה בעת שעמדתם למרגלות ההר. חפשו את עץ החרוב הקשיש, שכבר דורות ניצב בדד על הפסגה, מול הרוחות העזות, ותפסו מנוחה מול הנוף המרהיב והפתוח של הכנרת, הגליל והגולן.
הדרך למטה, מן העבר השני של ההר, נעימה, קלה, ורחבה הרבה יותר. זאת לא דרך מעניינת, אבל בשלב הזה אף אחד לא זקוק לעוד ריגושים. חולפים לצד כפר חיטים, חוצים שדה של חיטה וחוברים לכביש מס' 7717. חוצים אותו בכיוון דרום ופונים מזרחה (שמאלה). אחרי כמה מאות מטרים פוגשים שוב בסימון שביל ישראל, שייקח אתכם בין בתי המשובה מצפה, ומשם לכבשי מס' 77 – היישר אל טבריה עילית.
טבריה וסובב כנרת מסלולי טיול ורעיונות לבילוי

חדרי אירוח בקיבוצים בטבריה וסובב כנרת

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות
מועדון חברים
רוצה לקבל את הניוזלטר המרהיב של ישראל טרוולר - החוויה הישראלית?

© כל הזכויות שמורות ל-israelTraveler תוכנה לצימרים   |   פרסמו אצלנו   |   צור קשר   |   אודות החברה  |   תנאי שימוש   |   מפת האתר