מנחל רחם לקניון שחורת (שביל ישראל) מסלולי טיול ורעיונות לבילוי

סוג הטיול: עצמאי   |   אופן הטיול: רגלי   |   משך הטיול: כ- 9-7 שעות   |   דרגת קושי: בינוני   |   עונה מומלצת: סתיו, חורף, אביב   |   מספר ק''מ: 17   |   מפת סימון שבילים מספר: 20
בקצרה...
קניונים יפים, תצורות סלע מרתקות וים של גוונים מדבריים. מסלול לא ארוך שיפגיש אתכם עם נווה מדבר ירוק וגם עם טיפוס אתגרי ובלתי נשכח על סלעי ענק.
מאפייני הטיול:   ●  טיול בשביל ישראל   ●   לא מעגלי
סיפור דרך
הגעה
נוסעים על כביש הערבה (מס' 90) וממנו פונים מערבה לבאר אורה. לאחר כ-400 מטר על כביש הגישה הצר פונים צפונה (ימינה) בכביש ישן. עוד כ-1.3 ק"מ ופונים מערבה (שמאלה) על השביל המסומן בשחור. עוד 2.2 ק"מ ופונים דרומה (שמאלה) לשביל ירוק, העובר בנחל רחם. כאן מחנים.
הגעה לנקודת הסיום: נוסעים בכביש מס' 90, וליד אבן הק"מ ה-20, לא הרחק מחורשה צנועה, פונים בזהירות מערבה, אל שביל עביר לכל רכב המסומן בסימון כחול. בהמשך מופיע פיצול, בו פונים דרומה, לשביל ירוק. כ-5 ק"מ מהירידה מהכביש הראשי מגיעים אל רחבת חנייה בתחילת קניון שחורת.
הערות: חישוב אורך המסלול אינו מתייחס לדרך משולי כביש הערבה ועד לנקודת ההתחלה, מאחר שמדובר בדרך העבירה לכל רכב. מי שלא מגיע ברכב עד לתחילת הטיול בשטח אלא צועד מכביש מס' 90, יוסיף כ-4 ק"מ לספירה. אין לטייל בעת שישנה סכנת שיטפונות.
המסלול
נקודת ההתחלה של הטיול הזה, החולפת לצד הרים מדבריים, מצויה ממש באפיקו של נחל רחם, שאורכו כ-18 ק"מ והוא מתחיל את דרכו באזור הר חזקיהו. כעת אתם צועדים בכיוון כללי דרומה עם השביל הירוק, וזהו המקום לציין כי שביל ישראל מצוין כידוע בסימון כתום-כחול-לבן, אך באופן טבעי, בדרך הוא משתלב בדרך עם שבילים נוספים.
כ-4 ק"מ מתחילת ההליכה, נוף המדבר הפתוח (יחסית) מתחלף בנוף קניוני יותר, שבו אתם צועדים כעת. הקניון הזה נמתח לאורך של כקילומטר וקצת בלבד, אבל בקרוב הוא שוב יהפוך לקניון. בפיצול שבו מופיע סימון שבילים שחור, עולים עליו, וצועדים איתו דרומה (שמאלה), אל עבר האזור המבודד והאינטימי יותר של נחל רחם. דקה וחצי של הליכה מהפיצול, ומתחילים לטפס בגדה הסלעית, חוזרים שוב לאפיק ומתעלמים מכל מיני ערוצים קטנים שחוצים אותו.
עד עכשיו הכל היה קל. מעתה התכוננו להזיע. בהמשך הדרך ימתין לכם גיבוב אדיר של סלעים גדולים שידרוש טיפוס מורכב, מעט מייגע, אך אתגרי לחובבי המאמץ. מגיע מפל סלע קטן, ואחריו אחד נוסף, קשה יותר לטיפוס. אפילו קשה מאוד. כאן תידרשו לכל כישורי האקרובטיקה שלכם.
כמה מאות מטרים לאחר מכן מגיעים נווה מדבר מוצל – מקבץ של עצי דקל ושיטה בשם "דקלי רחם". זה המקום הראוי להפסקה, קצרה או ארוכה, תלוי כמה זמן יש לכם.
עוד כ-250 מטר ופונים דרומה (שמאלה) על השביל הכחול, שיוליך אתכם על שלוחה יפה, אך כזו שדורשת הליכה זהירה בין שני ערוצי נחלים המצויים תחתיכם. עוד פחות מ-2 ק"מ של עלייה לא קשה שלאחריה ירידה מתונה ומתקרבים למעלה עמרם. בפיצול השבילים ממשיכים דרומה (ישר) על השביל השחור. הירידה המותנה הופכת לתלולה, ויש לצעוד בזהירות.
כ-600 מטר מתחילת הירידה החריפה מופיע פיצול נוסף. ממשיכים על השחור, הפונה לכיוון דרום-מזרח (ימינה) ויפגיש אתכם עם תצורות סלע יפהפיות. בהמשך ההליכה מגיעים לקניון שמציג לראווה גוונים רבים ומפתיעים, וגם לא מעט סלעי ענק שהגיעו לכאן בדרך-לא-דרך. הם לא ממש מפריעים, וההליכה בערוץ קלה למדי.
תוך כדי ההליכה, המצוק שליווה אתכם הולך ומתרחק לטובת נוף פתוח יותר של גבעות נמוכות. בהמשך הן ייעלמו לטובת נוף מישורי הרבה יותר. כ-500 מטר לאחר שחוצים צומת עם סימון שבילים אדום (ובו ממשיכים דרומה על השחור) מגיעים לנחל שחורת, ולא סתם לנחל, אלא לקניון הנהדר שחבוי בו. כאן אפשר לעצור בחניון הלילה ללינה תחת כיפת השמים, או לחזור לרכב.
אילת מסלולי טיול ורעיונות לבילוי

אכסניות וביה"ס שדה באילת

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות
מועדון חברים
רוצה לקבל את הניוזלטר המרהיב של ישראל טרוולר - החוויה הישראלית?

© כל הזכויות שמורות ל-israelTraveler תוכנה לצימרים   |   פרסמו אצלנו   |   צור קשר   |   אודות החברה  |   תנאי שימוש   |   מפת האתר