מתל אפק למצפה מודיעים (שביל ישראל) מסלולי טיול ורעיונות לבילוי

סוג הטיול: עצמאי   |   אופן הטיול: רגלי   |   משך הטיול: כ- 9-7 שעות   |   דרגת קושי: קל   |   עונה מומלצת: כל העונות   |   מפת סימון שבילים מספר: 7
בקצרה...
מסלול שמתחיל במקורות נחל הירקון ומסתיים ביער בן שמן הוא מתכון להצלחה. אך זהו גם מסלול שיש בו טבע נאיבי ופיתוח מסיבי, שרידים ארכיאולוגיים ומבני תעשייה. מיזוג כמעט בלתי אפשרי.
מאפייני הטיול:   ●  משפחות  ●  טיול בשביל ישראל   ●   לא מעגלי
סיפור דרך
הגעה
נקודת ההתחלה היא שערי הכניסה לגן לאומי תל אפק-אנטיפטריס, סמוך לפתח תקווה (הגעה מכביש מס' 483, בין צומת גנים לצומת ראש העין). נקודת הסיום באזור מצפה מודיעים (לא להתבלבל עם מצפה מודיעין) – נוסעים על כביש מס' 443, וכ-1.5 מטר מזרחית לצומת מודיעים פונים דרומה, נוסעים כמה מאות מטרים ועוצרים באחד מחניוני הפיקניק.
המסלול
המסלול הזה מתחיל במים (מקורות הירקון) ונגמר ביער (בן שמן). נוסחה טובה למדי להפוך אותו למסלול חביב למדי, עם כמה תובנות. אבל על כך בהמשך. תחילתו בשערי הכניסה של גן לאומי תל אפק-אנטיפטריס. אפשר להיכנס (בתשלום) ולהתרשם משרידי המבצר המפוארים, אבל עדיף בפעם אחרת, ובכך להקדיש למרחב נעים זה חצי יום של פיקניק ליד המים. אז ממשיכים.
קחו בחשבון ששביל ישראל, המצוין כידוע בסימון כתום-כחול-לבן, משתלב בדרכו עם שבילים נוספים. משער הכניסה חוזרים לכביש מס' 483 (הפעם ברגל), חוצים אותו לצדו הדרומי וממשיכים דרומה על שביל ישראל. לאחר 1.5 ק"מ, במפגש עם ערוץ נחל שילה, מתעקלים מזרחה (ימינה), בדרך שתוביל אתכם בעוד כ-750 אל האלמנט שחותך את הטבע ואת השדות החקלאיים – כביש 6. כן צריך אותו פה? לא צריך אותו פה? זה המקום להביט ולקבוע דעה (ואפשר גם להישאר נייטרלים)
עוברים עם השביל מתחת למחלף נחשונים ולכביש מס' 471, פונים מזרחה (שמאלה), עולים על גשר מעל כביש 6 ויורדים ממנו אל המשך הדרך. צועדים במקביל לכביש הכי מהיר בארץ ולאחר כ-1.2 מגיעים לכביש מס' 444. הרבה כבישים, הרבה מחלפים, וגם לא מעט טבע וחקלאות. הכל מתמזג למשהו די מוזר ומעורר מחשבה.
רמז לעבר הרחוק ממתין לכם בדמות חורבת מזור, מרחק נגיעה מכביש מס' 444. בני אדם ישבו כאן החל בתקופה ההלניסטית ועד התקופה העות'מאנית, אז הפך למסגד. ימי תהילתו היו בתקופה הרומית – נבנה ביישוב זה מבנה קבורה (מאוזוליאום) מפואר. גם כיום תמצאו באתר שמור זה חזית מרשימה, עמודים רמים ושאר רמזים מן העבר. קשה להאמין ששרידים אלו שרדו שנים כה רבות. זאת לצד שרידים כבורות מים, מתקנים חקלאיים ועוד.
ממשיכים בדרך מזרחה, בפאתי יער קוּ‏לָ‏ה (יער גבעת כ"ח), יער קטן יחסית שגם בימים יפים אינו הומה (וטוב שכך). מתעקלים דרומה (ימינה) וחולפים לצד אנדרטת אלכסנדרוני, המנציחה 28 לוחמים שנפלו בקרבות חוזרים ונשנים שנערכו כאן במלחמת העצמאות מול הלגיון הערבי.
השביל עובר וחוצה את כביש מס' 465 לגדתו הדרומית. מכאן צועדים מערבה (ימינה) כ-150 מטר ואז יורדים דרומה (שמאלה) אל אזור המשופע בעצי אורן. האזור המיוער מחליף בהדרגה את מראהו והופך להיות חשוף, והנה שוב מגיעים אל כביש 6. הפעם חוצים אותו מתחת, במנהרה אפלה וארוכה (לפחות בתחושה שהיא מעבירה). אחרי החצייה התת-כבישית פונים דרומה ומגיעים לאחר כ-1.3 ק"מ לדרך נוחה ("דרך החורש"). חוצים כביש המוביל את מחצבות אבן וצועדים באזור לא מרגש מדי, שממנו נראים מבני התעשייה של אזור מודיעין. שוב – פיתוח, טבע, חקלאות, אספלט, שבילים.
הישארו צמודים לשביל ישראל, החוצה את נחל בית עריף ומעביר אתכם שוב מעבר לכביש 6, אל חלקו המזרחי. עוברים לצד חורבת נבלט, שבה התגלו ממצאים הן מתקופת הברונזה והן מהתקופה הביזנטית. היא לא ממש על השביל שלכם, אבל שווה לקפוץ לכמה דקות.
ממשיכים בדרך, שעולה מעט ומראה לכם מרחוק את יער בן שמן. היא תוביל אתכם אל אחת מתצפיות הנוף היפות באזור – תל חדיד. המקום אמנם אינו גבוה (147 מטר מעל פני הים), אבל באמצעות מבט אחד ארוך וחצי סיבוב ראש תצליחו לגמוע נתח נכבד ממישור החוף והשפלה. ויש פה גם שרידים יישוב המתוארכים אף כ-3,000 שנה לאחור. תל עם כבוד. שותים קפה מול הנוף, נחים לכמה רגעים (או לשעה ארוכה), וממשיכים עם שביל שחור לכיוון מזרח. אחרי כ-250 מטר פונים דרומה (ימינה) ועולים על שביל רחב בצבע כחול, שיוביל אתכם אל תוככי יער בן שמן.
מגיעים אל חלקו הצפוני של כביש מס' 443, צועדים לצדו כ-300 מטר מערבה ומגיעים אל מעבר מתחת לכביש. חוצים וממשיכים אל לב יער בן שמן. צועדים עוד כמה מאות מטרים, בוחרים חניון נעים ומוצל, ומקנחים כמו שצריך.
גוש דן והמרכז מסלולי טיול ורעיונות לבילוי
דרגת קושי: קל
עקבו אחרינו ברשתות החברתיות
מועדון חברים
רוצה לקבל את הניוזלטר המרהיב של ישראל טרוולר - החוויה הישראלית?

© כל הזכויות שמורות ל-israelTraveler תוכנה לצימרים   |   פרסמו אצלנו   |   צור קשר   |   אודות החברה  |   תנאי שימוש   |   מפת האתר