מפארק תמנע לבאר אורה (שביל ישראל) מסלולי טיול ורעיונות לבילוי

סוג הטיול: עצמאי   |   אופן הטיול: רגלי   |   משך הטיול: כ- 7-5 שעות   |   דרגת קושי: קלה-בינונית   |   עונה מומלצת: סתיו, חורף, אביב   |   מספר ק''מ: 19   |   מפת סימון שבילים מספר: 20
בקצרה...
קטע זה של שביל ישראל יהפוך אתכם לחובבי גיאולוגיה של ממש. לא תשכחו במהרה את תצורות הסלע והגוונים הרבים, וגם את ההליכה המדברית היפה הזו.
מאפייני הטיול:   ●  טיול בשביל ישראל   ●   לא מעגלי
סיפור דרך
הגעה
נוסעים בכביש הערבה (כביש מס' 90) ופונים מערבה מדרום לקיבוץ סמר, לפי השילוט לפארק תמנע. נוסעים מערבה כ-3 ק"מ בכביש הגישה ומחנים בשער הכניסה לפארק. נקודת הסיום כ-3 ק"מ צפונית-מערבית לבאר אורה, במפגש שביל ישראל עם שביל בסימון שחור.
הערות: בשל קטע טיפוס מייגע המצוי המסלול (הקל ברובו), אין הטיול מתאים לילדים מתחת לגיל 12. למעוניינים, ניתן ללון ערב קודם בחניון הלילה של פארק תמנע.
המסלול
רבים הם המקומות המתהדרים בכינוי "פארק גיאולוגי", אבל רק מעטים עומדים בהבטחה. ופארק תמנע הוא אחד מהם. מי שלא היה עדיין – יתפעם. מי שכבר היה – יתפעם גם. כי כל ביקור כאן מרגש, במיוחד בשעת בוקר או בין הערביים, כאשר הכל נצבע בכתום מדברי.
משלמים בכניסה (מקרה נדיר בתוואי שביל ישראל) וממשיכים לפי השילוט ל"מכרות הזמן", מרכז המבקרים המרתק, המדגים באמצעו המחשה חדשניים את הגיאולוגיה וההיסטוריה של המקום. נכון, לא תגיעו לכל האטרקציות של הפארק, אבל עם זאת תצעדו במסלול נהדר שיציג בפניכם דוגמיות נפלאות.
כאן מכנים את המקום "חלון גיאולוגי". ואכן, נופי הפארק, ששטחו כ-60,000 דונם, מציעים הצצה אל אתרי כריית נחושת קדומים, סלעי ענק עשירים במינרלים, מרקמים וצבעים מיוחדים של מסלע ומה לא.
ממרכז המבקרים צועדים לכיוון דרום-מערב על "המסלול הגיאולוגי", ששילוט עשיר במידע נמצא לצדו. קחו בחשבון ששביל ישראל, המצוין כידוע בסימון כתום-כחול-לבן, משתלב בדרכו עם שבילים נוספים.
הסלעים השונים מציעים לראווה גוונים מעניינים, בעיקר חום-אדמדם, אבל לא רק. גם הוורוד, הצהוב והירקרק נותנים פה שואו מדי פעם. חלק מההליכה נערכת בערוץ יפה, שכולל מפגש עם מפלי סלע קטנים. בהמשך, ואם אתם עם ילדים, תנו להם לנסות ולזהות חיות ויצורים בסלעים המוזרים. זה מצחיק, וזו אתנחתא לא רעה לקראת הטיפוס המפרך שממתין להם (ולכם).
והעלייה הזאת נערכת על צוק גבוה, "במת תמנע" שמו. יש ללכת לאט ובזהירות, מאחר שלא כל סלע שנראה יציב הוא אכן יציב. כ-250 מטר מתחילת העלייה, ואתם כבר למעלה, מול הנוף הנהדר (ושוב נהדר!) של הפארק ומרחבי הערבה. הפסגה עצמה מכילה אבן חול אדומה ודולומיט. מכאן השביל מזגזג מעט בין צפון לדרום, אך הסימון מצוין ולא תוכלו ללכת לאיבוד. הירידה מטה נערכת בכיף גדול, כמעט בגלישה... אבל עדיין – נהגו בזהירות מרבית.
שביל ישראל ייקח אתכם במגמה כללית דרומה, לכיוון אגם תמנע, אגם מלאכותי, קטן יחסית ויפה, שנועד למטרות כיף ונופש. בדרך תוכלו לתפוס כמה נקודות מנוחה תחת עץ שיטה מזדמן, ולהירגע מהטיפוס המפרך שחוויתם לא מזמן. שביל ישראל לא מגיע ממש עד לאגם, אבל שווה לסטות מעט (בסך הכל כ-200 מטר) ולהינפש מול המים. אולי אפילו לשכור סירת פדלים קטנה (השחייה אסורה).
אחרי כל פינוקי תמנע, ממשיכים על שביל ישראל ויוצאים מתחומו, בכיוון כללי דרומה. כ-4.5 ק"מ מהמפגש עם אגם תמנע, חוצים את נחל רָחָם, שאורכו כ-19 ק"מ והוא נחשב אחד הגדולים שבהרי אילת.
עוד כמה עשרות מטרים ופוגשים בדרך בסימון ירוק. פונים לכיוון דרום-מערב (ימינה) וצועדים עם הנחל לאורך של 1.3 ק"מ עד לפיצול שבילים. השביל השחור יסמן לנו שזהו, נגמר. נכון, אתם באמצעי שום מקום, אבל מסתיים קטע זה. מה עושים? עולים על השביל השחור לכיוון מזרח (שמאלה) וצועדים איתו כ-2.5 ק"מ. זוהי דרך יפה, משופעת אף היא בתצפיות נוף גבוהות יחסית, ובמראות גיאולוגיים מיוחדים. בסוף השביל פוגשים בכביש אספלט ישן, ופנים דרומה (ימינה). כביש זה, ששימש בעבר ככביש הישן לאילת, יביא אתכם בעוד כקילומטר אל באר אורה, וגם אל טרמפיאדה סמוכה בכביש הערבה (למי שזקוק לה).
אילת מסלולי טיול ורעיונות לבילוי

אכסניות וביה"ס שדה באילת

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות
מועדון חברים
רוצה לקבל את הניוזלטר המרהיב של ישראל טרוולר - החוויה הישראלית?

© כל הזכויות שמורות ל-israelTraveler תוכנה לצימרים   |   פרסמו אצלנו   |   צור קשר   |   אודות החברה  |   תנאי שימוש   |   מפת האתר