מיגור לצומת אורן (שביל ישראל) מסלולי טיול ורעיונות לבילוי

סוג הטיול: עצמאי   |   אופן הטיול: רגלי   |   משך הטיול: כ- 9-7 שעות   |   דרגת קושי: בינוני   |   עונה מומלצת: כל העונות   |   מספר ק''מ: 17   |   מפת סימון שבילים מספר: 4
בקצרה...
האתגר בטיול זה הוא פשוט לחצות את הכרמל מצד לצד. פשוט? לא ממש, אבל הדרך נהדרת ומציעה הפתעות ששוות את המאמץ.
מאפייני הטיול:   ●  טיול בשביל ישראל   ●   לא מעגלי
סיפור דרך
הגעה
נוסעים על כביש 75 ונכנסים לקיבוץ יגור מחלקו הצפון-מערבי (דרך צומת יגור). ממשיכים כמה מאות מטרים ומחנים ליד גן שעשועים. נקודת הסיום היא חניון אורן, לצדי כביש מס' 721 (כ-650 מטר מזרחית לצומת אורן שעל כביש מס' 4).
המסלול
מקיבוץ יגור נראה היטב הר הכרמל הנישא, זה שעוד מעט תחצו – בלא מעט מאמץ, אבל עם המון סיפוק. לאחר שמחנים את הרכב צועדים בכביש לכיוון דרום-מערב, בדרך אל בריכת הקיבוץ (כל אחד יידע לכוון אתכם). מנקודה זו עולים על שביל המסומן באדום (שימו לב ששביל ישראל, המצוין כידוע בסימון כתום-כחול-לבן, משתלב בדרכו עם שבילים נוספים). כעת אתם נמצאים בשמורת אשדות יגור הקטנה, שבה שבילי טיול רבים וקסומים.
כ-750 מטר מתחילת השביל האדום עוזבים אותו לטובת השביל הכחול, שיביא אתכם אל נחל מעפילים. בקושי התחלתם לטייל, וכבר אתם במגמת טיפוס, טיפוס לאורך הנחל, בין סלעי ענק, שיימשך לאורך של כ-3 ק"מ. מצד שני, יש פה הרבה צל והרבה פינות מרגוע נסתרות מן העין. אז קחו את הזמן.
השביל מזגזג אנה ואנה, מתעקל בסופו של דבר צפונה, ויוצא משערי השמורה. הסימון הכחול נעלם וכעת נשארים רק עם סימון שביל ישראל. מכאן הרבה יותר קל. זוהי דרך נוף כרמל המפורסמת, דרך עפר רחבה שטובה גם לכלי רכב. ביום יפה, תהיה פה גם תנועת מרשימה של רוכבי אופניים.
שביל ישראל יורד דרומה, חוצה חורש ים תיכוני קלאסי, מפגיש אתכם עם אנדרטה צבאית ומגיע לפאתי היישוב הדרוזי עוספייה. נכנסים ל"שכונה הנוצרית מערבית", והולכים ברחובותיה לאורך כ-800 מטר, עד למפגש עם כביש מס' 672. לאחר תצפית נוף יפה אל כל הירוק שעוטף אתכם, חוצים את הכביש בשביל ירוק, הישר ללב חורשת אורנים.
השביל ייקח אתכם לנחל חיק, ובתוך זמן קצר למעיין עין חיק – מעיין שכבה הנובע כ-15 מטר מעל האפיק עצמו. בריכת מים מבוטנת, עצי אלון ואלה וגם שרידי בוסתנים יהיו רקע נהדר להפסקה נינוחה. לאחר מכן צועדים לצד אפיק הנחל, ולאחר כקילומטר מגיעים למפל (אכזב, כמו הנחל עצמו). ממרומי המפל, בגובה של כ-4.5 מטר, נראית בריכת מים המלאה בחורף. אי אפשר להמשיך דרך המפל, ולכן צועדים באטיות בחורש האפלולי לאורך של כמה מאות מטרים, עדיין על השביל הירוק.
כמה עשרות מטרים לאחר היציאה מהחורש הצפוף מגיעים למפגש הנחלים חיק ואורן. קחו אוויר, כי בקרוב תטפסו על הר שוקף הסמוך, המוקף כולו ביערות ובחורשים צפופים. בשביל המוטיבציה, כדאי לדעת שההר הזה, שגובהו 497 מטר, נחשב אחת הנקודות הגבוהות בכרמל כולו.
עוזבים את השביל הירוק לטובת השביל השחור, שייקח אתכם במעלה ההר, לכיוון דרום-מערב. זוהי עלייה לא פשוטה, ומומלץ לעצור פה ושם, להתבשם מניחוחות צמחי התבלין הגדלים כאן. כאשר השביל הצר שלכם פוגש בדרך רחבה, ממשיכים איתה מעלה, ושוב מגיעים לשביל צר, הפעם בסימון אדום. עוד כמה מאות מטרים, ואתם בפסגה, מול נוף עוצר נשימה – כיאה לגובהו של ההר.
מאחר שכל מה שעולה חייב לרדת, גם אתם כעת מצויים בתהליך ירידה. נשארים על השביל האדום וצועדים איתו לכיוון צפון-מערב, אל עבר חורבת רקית. ההליכה נעימה, ובאביב הכל נצבע בפריחות ססגוניות. חורבת רקית היא שריד ליישוב מהתקופה הביזנטית, וכל מה שנותר מאותם ימים הם מערות קבורה, שרידי בית בד ומבנים נוספים, גתות ואבני רחיים.
לאחר שחוצים את חורבת רקית, עולים על השביל הירוק, המוביל לכיוון צפון-מערב, אל חניון שבו כל מה שתרצו ברגעים אלו: ברזיות, שולחנות פיקניק ושאר מותרות. כ-700 מטר מחורבת רקית ומגיעים לכביש צר. חוצים אותו וצועדים מערבה. באזור זה התחוללה בדצמבר 2010 השריפה האדירה בכרמל, ותוצאותיה ניכרות היטב, לצד השיקום הטבעי.
כ-150 מטר מחציית הכביש מגיעים לפיצול, שבו פונים מערבה (ימינה) עם השביל הירוק. הדרך, במגמת ירידה, תביא אתכם למערות ישח. שימו לב: הדרך תלולה וישנה סכנת החלקה על סלעי הענק בימים גשומים או מעט אחריהם. הירידה האתגרית מסתיימת במהרה, ובהמשך תפגשו מספר צנירי סלע יפים. השביל נעשה רחב ונוח יותר, והוא יוליך אתכם על מצוק גבוה (מה שאומר: עוד ועוד תצפיות נוף). כאשר פוגשים בפיצול עם סימון שבילים שחור, עולים עליו. הדרך פונה לכיוון צפון-מערב (ימינה), היא תוביל אתכם בחורש צפוף מטה, בתלילות פוטוגנית, הישר אל עבר סוף הטיול.
חיפה והכרמל מסלולי טיול ורעיונות לבילוי

צימרים למשפחות בחיפה והכרמל

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות
מועדון חברים
רוצה לקבל את הניוזלטר המרהיב של ישראל טרוולר - החוויה הישראלית?

© כל הזכויות שמורות ל-israelTraveler תוכנה לצימרים   |   פרסמו אצלנו   |   צור קשר   |   אודות החברה  |   תנאי שימוש   |   מפת האתר