מצומת יפתחאל ליגור (שביל ישראל) מסלולי טיול ורעיונות לבילוי

סוג הטיול: עצמאי   |   אופן הטיול: רגלי   |   משך הטיול: כ- 9-7 שעות   |   דרגת קושי: קלה-בינונית   |   עונה מומלצת: כל העונות   |   מספר ק''מ: 21   |   מפת סימון שבילים מספר: 4
בקצרה...
מסלול ירוק, עם עוד ועוד ירוק. במיוחד בחורף ובאביב, הטיול הזה, שחלקו עובר לצד נחל ציפורי, מספק נופים של טבע פסטורלי ושפע של פריחות.
מאפייני הטיול:   ●  טיול פריחה  ●  טיול בשביל ישראל   ●   מעגלי
סיפור דרך
הגעה
נוסעים על כביש מס' 77 או מס' 79 ומגיעים אל צומת יפתחאל, הממוקמת לצד כביש מס' 784 (כ-400 מטר מצפון לצומת המוביל). מחנים לצד כביש הגישה המוביל לאלון הגליל. נקודת הסיום בכביש הגישה לקיבוץ יגור (הגעה מכביש מס' 70).
המסלול
כבר בתחילת המסלול הזה תזכו לפגוש בעצי האלון – אולי בין הסימנים המובהקים של האזור הזה. זאת בדמות חורשה נאה וכמה מקבצים ירוקים ברקע. מנקודת ההתחלה צועדים על שביל ישראל לכיוון דרום-מערב ומיד מתעקלים עמו לכיוון צפון-מערב. קילומטר של הליכה וחוצים את כביש הגישה המוביל לאלון הגליל – מושב שהפך עם השנים ליישוב קהילתי. זה המקום לציין ששביל ישראל, המצוין כידוע בסימון כתום-כחול-לבן, משתלב בדרכו עם שבילים נוספים.
ממשיכים, ואז מגיעים עוד אלונים, וגם כמה ברושים גבוהי צמרת ועצי זית קשישים. עצים כה יפים, הניצבים איתן מול עורקי האספלט האדירים הסמוכים – ניגוד עז ומרתק. הדרך תוביל אתכם בקלילות מערבה, אל הכפר הבדואי כעביה, שמופיע כ-5 ק"מ מתחילת ההליכה. אל הכפר, ששמו כשם השבט המתגורר בו, מוביל כביש שלצדו אתם צועדים.
באופן כמעט לא צפוי, אתם כבר ניצבים אל מול נחל ציפורי. כמה כיף למי שגר כאן – הקירבה הבלתי אמצעית עם הטבע. אבל אל תתפתו למימי הנחל – הם אינם טובים לשתייה. בכל מקרה, כנחל איתן, ציפורי זורם כל השנה. אורכו כ-32 ק"מ והוא נשפך אל הקישון. חוצים את הנחל, וחיש מהר מגיעים אל עין יבקע – מעיין הנובע וממלא בריכות מים שצמחייה ירוקה עוטפת אותן. הנה לכם יופי של נקודה לפתוח פק"ל קפה על הבוקר. אם הגעתם ביום שאינו שבת, הרווחתם זוּלה אמיתית. הגעתם בשבת? כל עם ישראל יצטרף אליכם.
השביל ממשיך ולוקח אתכם מערבה, לצד סצנות יפות של בוסתנים, עצי פרי, עצי אלון, גבעות נמוכות ונחל שזורם באמצע של הכל. ההליכה על המדרון מספקת גובה שמתאים לקלוט את כל העושר הנופי, אך בקרוב יורדים ממש אל שפת הנחל, ועוברים גשר אבן מרשים ורחב, עם קשתות מסיביות, ולצדו שוכנת טחנת הנזירים, שעברה לא מעט גלגולים בחייה. היא הוקמה כטחנת קמח של בני המסדר הכרמליתי, ועם השנים אף הוסבה למעיין טירת אירוח. כיום היא ריקה, ואולי טוב שכך.
ממשיכים עם השביל הכחול לכיוון צפון-מערב. כאן, וגם בהמשך, הכל ירוק, אפילו בימי הקיץ השחונים. על אחת כמה וכמה בחורף ובאביב, כאשר כל הצבעים הופכים להיות עזים יותר, וגם שפע של פריחות מוצגות לראווה. השביל הנושק לגבעות נמוכות יביא אתכם אל שערי בית ספר בראס עלי – כפר קטן המצוי בראש גבעה נמוכה. את הגבעה הזאת מקיף נחל ציפורי. פוגשים בכביש הגישה המוביל לכפר ולאחר מכן יורדים דרומה. עוד כקילומטר, וכבר מגיעים לפאתי היישוב נופית. מכאן ממשיכים דרומה בנוף הירוק. כעבור כ-2.5 ק"מ חוצים את כביש מס' 762 לגדתו הדרומית, ולאחר כמה מטרים השביל מתעקל מערבה (ימינה), אל עבר שמורת שער העמקים. יש פה גבעות, אלונים, עוד גבעות, ועוד אלונים. בקיצור, השמורה, שגודלה בסך הכל כ-3 קמ"ר, מספקת היטב את הסחורה.
אתם צועדים בוואדי יפה, ובקרוב ההליכה המישורית תהפוך לטיפוס לא קשה מדי ולא קלה מדי. מקום טוב באמצע. בסוף העלייה מגיעים לחורשה יפה, חוצים אותה ומגיעים לדרך עפר. כ-3 ק"מ מאז שחציתם את כביש מס' 762, הדרך מתעקלת שוב מערבה (שמאלה), וכבר אפשר לראות חלקים נרחבים מהכרמל וגם פיסות של ים כחול ומרוחק.
השביל יוליך אתכם סמוך לרכסים ולכפר חסידים – עוד מרחב שבו בימי האביב הפריחות עזות ויפות. צועדים ליד הגדר של רכסים ועוקפים אותו מדרום, תוך כדי מפגש עם המון עצי הדר. ואז נכנס שביל ישראל ליישוב, וחולף ברחוב הפועל המזרחי בדרכו לכיוון צפון-מערב. לאחר כ-850 מטר אורבניים-למחצה, פונים עם הכביש מערבה (שמאלה), חוצים את נחל קישון שמופיע משום מקום, וממשיכים עם שביל ישראל מתחת לכביש מס' 70 הסואן תמיד. והנה, הסוף מגיע בבת אחת, בעת הכניסה אל קיבוץ יגור.
חיפה והכרמל מסלולי טיול ורעיונות לבילוי

צימרים למשפחות בחיפה והכרמל

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות
מועדון חברים
רוצה לקבל את הניוזלטר המרהיב של ישראל טרוולר - החוויה הישראלית?

© כל הזכויות שמורות ל-israelTraveler תוכנה לצימרים   |   פרסמו אצלנו   |   צור קשר   |   אודות החברה  |   תנאי שימוש   |   מפת האתר