טיול אופניים סביב תל לכיש מסלולי טיול ורעיונות לבילוי

סוג הטיול: עצמאי   |   אופן הטיול: רכוב   |   משך הטיול: כ- 4-3 שעות   |   דרגת קושי: בינוני   |   עונה מומלצת: כל העונות   |   מספר ק''מ: 18   |   מפת סימון שבילים מספר: 12
בקצרה...
מסלול יפה שיפגיש אתכם עם תל לכיש המפורסם, וגם עם גבעות רכות, פינות חמד לא מוכרות, כרמים, פרדסים ושדות חקלאיים מלוא העין.
מאפייני הטיול:   ●  טיול פריחה   ●   מעגלי
סיפור דרך
הגעה
מכביש מס' 35 פונים דרומה בצומת לכיש, לכביש מס' 3415. כ-250 מטר לאחר שחולפים על פני הפנייה למושב לכיש, מחנים לצד חורשה בגדתו הצפונית של הכביש. כאן, מול תל לכיש, מתחיל ונגמר המסלול.
הערות: יש להצטייד בקסדה, משאבה, פנימיות להחלפה, כלים לתיקון נקרים והרבה מים לשתייה. מאחר שחלק מהמסלול אינו מסומן בסימון שבילים, מומלץ להצטייד במפה טובה.
המסלול

לאחר שמחנים את הרכב, חוצים את הכביש לגדתו הדרומית, כאשר תל לכיש מתנשא מולכם. מחפשים את שביל ישראל (כתום-כחול-לבן) ורוכבים עמו למרגלות התל המפורסם (למעשה, עוקפים אותו ממזרח ומדרום). נכון, אין זה תל רם, בעל צדודית דרמטית או שרידים מפוארים. כאן צריך להפעיל את הדמיון, כפי שעשו חוקרים וארכיאולוגים רבים במהלך השנים. התל טומן בחובו שכבות יישוב רבות, החל מהתקופה הניאוליתית (תקופת האבן החדשה). אך עיקר פרסומה בא לה מאוחר יותר. כך למשל, תמצאו פה שרידי בית שער מימיו של המלך רחבעם, שביצר את העיר היטב. וכך גם עדויות לחורבן הגדול שהביא על העיר מסעו של סנחריב מלך אשור, בשנת 701 לפנה"ס. כאן גם נמצאו כתובות רבות על גבי חרסים (אוסטרקונים).
ממשיכים דרומה עם שביל ישראל ונמנעים מעלייה על שבילים שפוגשים בו מכל עבר. תוך כדי הרכיבה משתנה נוף הגבעות האופייני לאזור בשדות חקלאיים רחבי ידיים. בחורף ובאביב, אין כמו האזור הזה כדי לדמות בריחה אל מחוזות אחרים.
כ-4.5 ק"מ מתחילת הרכיבה, ולאחר שחלפתם על פני אנדרטה קטנה, פונים בחדות לכיוון צפון-מערב (ימינה) – עדיין על שביל ישראל. הדרך כאן הרבה יותר נוחה, ואם יש לכם כוח, כיף להאיץ פה. כ-1.3 ק"מ מאוחר יותר עוזבים את השביל המוכר והטוב ופונים צפונה (ימינה), לשביל שסימנו אדום. כ-700 מטר על השביל הזה בירידה מתונה יביאו אתכם אל נחל נועם. ממנו ממשיכים בטיפוס לא קשה, עדיין לכיוון צפון.
כ-8.5 ק"מ מההתחלה פונים דרומה (שמאלה) בפיצול, ובתוך כמה מאות מטרים מגיעים אל נקודת מוצא לטיול (רגלי) קצר במערות סמך. אמנם לא תראו כאן שער כניסה רשמי, אבל כדאי לדעת שהאזור הזה הוכרז לפני כמה שנים כגן לאומי. כמובן, לא חייבים לחקור את האזור, אבל מומלץ מאוד כן לעשות אתנחתא מהרכיבה ולטייל מעט רגלית (יש כאן שביל טיול בסימון כחול שייקח אתכם לכיוון צפון-מערב). במתחם של בסך הכל כ-3 דונמים, ממתינות לכם קרוב ל-20 מערות פעמון (אל חלקן אי אפשר להיכנס בשל התמוטטות). באחת מן המערות אפילו שרדו כוכים לגידול יונים (קולומבריום). סמוך למערות, בראש גבעה, מצוי קבר שייח'.
חוזרים לדווש בשביל האדום, שוב לכיוון צפון-מערב. כ-2 ק"מ מאוחר יותר ישנו פיצול. פונים לכיוון צפון-מזרח (ימינה). בדרך עולים על גבעה, ובהמשך מגיעים לנקודת מנוחה נהדרת בדמות חורשה מוצלת. הבאתם פק"ל קפה? זה בדיוק המקום לעשות בו שימוש.
ממשיכים עם השביל, ומתעקלים עמו לכיוון צפון-מזרח. כעת אתם על דרך רחבה ונוחה, כאשר מצפון לכם (משמאל) יופיעו פרדסים של פרי הדר. כ-1.5 ק"מ מהפיצול האחרון, פונים לכיוון צפון-מזרח (שמאלה), היישר אל חורשת אורנים גדולה, ואל גבעה שאחריה חוצים ואדי עלום. בפיצול הדרך הבא פונים לכיוון דרום-מזרח (ימינה), ומטפסים בעלייה לא פשוטה, אך כזו שמסתיימת חיש מהר.
מראש הגבעה מתחילים לרכוב לצד כרמים יפים, שממשיכים וממשיכים אתכם כל העת. כ-14.5 ק"מ מההתחלה פונים לכיוון צפון-מזרח (שמאלה), ובפיצול שמופיע בעוד כ-150 מטר, מזרחה (ימינה), בדרך שתוביל אתכם אל תוך מושב לכיש. פונים בו דרומה (ימינה) ורוכבים כ-450 מטר. פונים מזרחה (שמאלה) ברחוב, ולאחר כ-150 מטר פוגשים בכיכר. לוקחים בה צפונה (שמאלה), בדרך שתוציא אתכם מן המושב, ותתעקל בהמשך לכיוון צפון-מזרח. מגיעים שוב לכביש מס' 3415, פונים בו מזרחה (ימינה), והנה אתם כבר בחורשה שבה ממתין הרכב.

שפלה מסלולי טיול ורעיונות לבילוי
דרגת קושי: קלה-בינונית
עקבו אחרינו ברשתות החברתיות
מועדון חברים
רוצה לקבל את הניוזלטר המרהיב של ישראל טרוולר - החוויה הישראלית?

© כל הזכויות שמורות ל-israelTraveler תוכנה לצימרים   |   פרסמו אצלנו   |   צור קשר   |   אודות החברה  |   תנאי שימוש   |   מפת האתר